dilluns, de febrer 02, 2009

Turisme per a després d'una crisi

Publicat al Diario de Mallorca el 2 de Febrer de 2009

La passada Fitur va ser una de les fires turístiques més estranyes dels darrers temps. Per una part, hi havia la lògica preocupació davant una crisi que afecta l’economia mundial i que farà que, per segona vegada a tota la història les xifres de turistes arreu del món experimentin un descens, quelcom que només havia succeït el 2002, l’any següent a l’ 11-S. De fet, la participació a la fira ha estat inferior a altres anys i també, probablement, el volum de negoci. I, no obstant, hom no pot dir que el resultat sigui negatiu. El turisme pateix les conseqüències de la recessió, però les expectatives per enguany no són dolentes del tot. L’OMT ( l’Organització Mundial de Turisme) ha previst per a 2009 l’estancament o, en el pitjor dels casos, una minva del dos per cent, la qual cosa situaria el nombre de turistes internacionals al voltants de 900 milions, és a dir en el mateix llistó de 2007, però en condicions immillorables per tornar a créixer tot d’una que la crisi comenci a escampar. En realitat, allò per a la qual cosa aposta l’OMT es perquè el turisme sigui un dels motors de la reactivació econòmica.


Antich i Nadeal a Fitur 2009


És un criteri que comparteix el CRE (el Centre de Recerca Econòmica), segons el qual Balears sortirà més aviat de la crisi que no altres comunitats a causa, precisament, de la seva dependència turística i que, per aquest motiu, tampoc no entrarà en recessió, com sí que ho han fet els països de paradoxalment ens aporten més visitants. Això és així perquè malgrat la crisi hagi enviat milions de persones a l’atur, encara hi ha al món occidental una massa prou elevada de treballadors que fan feina i que, tot i reduir el consum, no volen renunciar a viatjar. El problema sorgeix a l’hora de triar el lloc. L’informe de l’OMT assenyala que l’àrea mediterrània serà la més perjudicada, perquè fa anys que està saturada, però el president de la CEOE, Gerardo Díaz, no pensa el mateix i assegura un “futur esplendorós” per al turisme balear. En què es fonamenta? A mig i llarg termini amb la incorporació al mercat de turistes de països cada cop més diversos, sobre tot dins l’àrea de la Unió Europa i, a curt, amb que les Illes són una destinació segura i que la baixada dels preus del petroli permet als TTOO mantenir els preus dels paquets.
La situació actual, tot i els temors manifestats pels hotelers mallorquins, no és desesperada. Més bé el contrari. Hi ha raons per sentir-se esperançats. I d’aquí la recomanació del secretari d’Estat de Turisme, Joan Mesquida, de que els hotelers no facin cas dels cants de sirena que reclamen una baixada de preus. L’any passat les Balears reben un u per cent manco de turistes, però superaren de bell nou el tretze milions. Enguany, pot ser, tornin a baixar, però allò que importa no és tant el nombre com la despesa turística i, en aquest sentit, sí que es significatiu el descens experimentat el 2008. Allò que de veres convé és el compte de resultats final i no el nombre de visitants. La previsió de l’OMT es d’arribar als 1.600 milions de turistes internacional al 2.020. Hi ha, doncs, un marge de creixement important, però per a nosaltres créixer en quantitat seria, fins i tot, contraproduent. El que cal fer és mantenir l’oferta actual i modernitzant-la per ser, teòricament, més selectius . No de bades, l’estratègia que l’Organització Mundial de Turisme proposa per als anys vinents passa per “l’economia verda” o, el que és el mateix, per a una evolució del turisme marcada per la sostenibilitat i per a una mirada que va més enllà dels clàssic paquet de sol i platja que fins ara ens ha caracteritzat.
Des d’ara, és evident que comença una nova història