dilluns, de novembre 17, 2008

Invitació al canvi

Article publicat al Diario de Mallorca el 17 de Novembre de 2008

La World Travel Market celebrada la setmana passada a Londres es va tancar ben bé com havia començat: amb un clima d’incertesa però, al mateix temps, de que les coses, l’any que ve, pot ser no vagin a pitjor. La crisi afecta i molt el turisme, però el desig de fer vacances és cada cop més fort i això fa, per exemple, que els paquets més barats del mercat – els del tot inclòs- que ja es comercialitzen al Regne Unit hagin incrementat les vendes o, més ben dit, que n’hagin augmentat les reserves. Hom no sap que pot passar el 2009, però encara es confia en mantenir les xifres d’enguany que, tot i haver empitjorat respecte a l’any passat, no són dolentes. Pel que fa a les Illes, el nombre de visitants ha caigut un 0’1 per cent – és a dir que s’ha estabilitzat – però, per contra, la despesa turística ha anat cap avall, la qual cosa suposa una pèrdua de poder adquisitiu del turistes de quasi un vint per cent. Mallorca, un cop més, s’ha convertit en una destinació refugi, però...ens podem conformar amb aquest paper - a la defensiva – davant una situació d’incertesa?


Stand de Balears a la WTM

Segons les cròniques, la Word Travel Market, pel que fa a les Illes – o concretament Mallorca- respirava incertesa i, fins i tot, cert pessimisme, però no angoixa. “Ens defensam millor que els altres”, un consol que ajuda a fer front la tempesta, però que no duu enlloc. I allò que necessita el sector és, justament, redreçar el rumb per arribar a bon port. El problema no és que enguany hagi abaixat la despesa turística, sinó que en els darrers anys – en plena expansió – ja es registrava una pèrdua de rendibilitat, sobretot als hotels i restauració. Els balanços dels darrers exercicis, així com les estadístiques que fan servir els polítics s’havien salvat per mor del “boom” turístic espanyol, amb creixements espectaculars que, de cop i volta, s’han aturat . En general, la impressió és que ja res tornarà a ser com abans, fins i tot en el cas de que la recuperació econòmica arribi més aviat del que hom fa comptes.
En definitiva, el sector turístic mallorquí sembla que s’ha atrinxerat en les seves posicions actuals, la qual cosa no es dolent. Gràcies a aquest esperit de resistència hom espera que la nostra economia no entri en recessió, com pot passat a la resta de l’Estat i ja passa als principals països europees. Però de cara al futur, romandre a les trinxeres seria suïcidi. És per això que dèiem que la passada World Travel Market és una invitació al canvi, a un canvi d’actitud respecte al futur del turisme. Mallorca és una destinació refugi. Pot ser ho sigui sempre, però aquesta condició no és abastament per mantenir els nivells d’ocupació i de benestar social assolits al llarg de les darreres dècades. Tot un repte al qual el Govern pretén donar resposta, tot i que sigui amb mesures excessivament tímides, mitjançant el pla que Antich i el conseller de Turisme, Miquel Nadal, explicaren a Londres: més promoció directe, ajudes a la modernització dels hotels i de l’oferta complementària i la creació d’una gran plataforma tecnològica que permeti a Balears ser líder turístic, també, a internet.
Les mesures són bones, però no suficients. Hi ha pendents grans problemes, com és el transport aeri. Per consolidar el turisme de masses, tant pel que fa al de tour operador com, sobretot, l’independent, no basten unes bones comunicacions aèries sinó que aquestes han de ser excel•lents i a preus raonables. Fa falta, doncs, consolidar les aliances – exigint, això sí, un major compromís de país – i establir-ne de noves. I, igualment, avançar-se als canvis d’hàbits dels turistes, als quals, endemés de sòl i platja, se’ls ha d’oferir més i variats productes. Encara som molt enfora de ser la societat turística ideal per vèncer el reptes de futur. Encara no hem passat de ser una destinació turística.. En el futur ja no vendran molt més turistes del que ens visiten ara ( fins i tot no seria desitjable des d’un punt de vista mediambientalista) però seria bo el seu nombre es mantenguès en els límits actuals, potenciat aquells nínxols de mercat que ens siguin més favorables per a la nostra pròpia convivència.
La World Travel Market ha evitat la desmoralització. Ha estat un punt d’inflexió que hauria de dur a repensar Mallorca, i les altres Illes, com a destinació turística o, com dèiem , com societat turística capaç de superar el model actual, reinventant la manera de fer vacances. La manera actual continua sent atractiva, però amb tendència és a recloure's al tot inclòs i a la platja, mentre que el futur serà en mans d’aquells que siguin capaços d’integrar el turisme en el teixit social. Serà possible assolir aquest objectiu a la Platja de Palma? Millorar les comunicacions aèries, i també les interiors? Els reptes són grans i les temps de crisi – si la barca no s’enfonsa – son propicis per reflexionar i fer els canvis que pertoqui.