Article publicat a Diario de Mallorca el 14 d'Abril de 2008
El futur del carrer Jacint Verdaguer no se sabrà fins que no es conegui el guanyador del concurs que ha convocat l´ajuntament de Palma, però ja tenim notícia d´allò que és essencial: no serà una via ràpida d´accés des de la via de Cintura cap al centre de la ciutat. I això és abastament perquè la incansable Plataforma del Parc de les Vies s´hagi mostrat satisfeta. Pot ser no sigui exactament el que volien -això ja es veurà- però si que restringeix la circulació i, sobretot, impedeix la connexió directe amb l´autopista d´Inca que era el que més por feia als veïns. El carrer Jacint Verdaguer havia estat deixat de la mà de Déu fins que, un bon dia, Jaume Matas i l´exconsellera d´Obres Públiques decidiren que s´havien de soterrar les estacions i les vies del tren, endemés -de rebot- de fer un metro, però sense tenir en compte que l´ex batlessa, Catalina Cirer, havia promès fer-hi un parc. Això, ni més ni pus, era el que reclamava la Plataforma, amb la força i el convenciment de que no s´aturarien fins a aconseguir-ho. De fet, ja ho han aconseguit. Pot ser que enlloc de parc sigui un "corredor" verd pel fet de mantenir el trànsit local i un vial per al transport públic, però les bases per al concurs d´idees ho deixen prou clar. El carrer Jacint Verdaguer ha de ser allò que hom imaginava abans de la desbaratada aventura del clan Matas-Cabrer. Està bé que s´hagin soterrat les vies, entre d´altres coses perquè constituïen un xap que dividia la ciutat, i per això sembla oportú mantenir el trànsit transversal, però no per construir-hi al damunt una autopista sinó per fer un espai a l´abast dels ciutadans, una gran zona verda que comuniqui la plaça d´Espanya amb Son Fuster i després, en una segona fase, amb Sa Indioteria. És una manera radicalment diferent d´entendre el futur urbà.
L´anterior Govern, amb la complicitat de l´ajuntament, només pensava amb els vehicles. Recordem-ho: poc després d´iniciar-se la passada legislatura autonòmica, PP i UM decidiren fer un tercer carril al llarg de tota l´autopista d´Inca i una autopista entre Inca i Manacor (finalment, després de la forta oposició ciutadana, aquesta darrera opció quedà anul·lada), la qual cosa creava a la via de cintura un embut de quasi impossible solució. En aquest sentit, l´únic espai aparentment disponible era el carrer Jacint Verdaguer, a la fi que un determinat nombre de cotxes poguessin entrar directament a Palma. El projecte fou ràpidament contestat per la Plataforma, però es mantengué intacte. És més, els seus responsables, obligats a retre compte davant les urnes, tengueren molta cura per fer tota la via possible, la qual -la precipitació- és una de les causes de que les obres del metro o de les Estacions es fessin malament. Però en aquest cas el "ja està fet" no ha servit de res.Tampoc serví de res que el parc de Ses Estacions, una altra històrica reivindicació ciutadana directament connectada amb el Parc de Ses Vies, ja estàs fet quan el PP aprovà desfer-ho per soterrar les terminals del tren, del metro i dels autocars. S´han tudat molts doblers públics, però en el cas de Jacint Verdaguer no quedava més remei si no es volia consolidar el model de ciutat que, precipitadament, s´afavorí des del Consolat de Mar. Tot els partits que formen el Govern de Cort s´havien compromès a reparar el mal i això és el que fan ara, amb el ben entès, però, de que no tot està definit. El concurs d´idees servirà per analitzat pros i contres de totes les solucions que s´apuntin, de la mateixa manera que un estudi de mobilitat sobre els accessos a Palma determinarà les necessitats viàries que la ciutat té plantejades de cara al seu futur. Encara hi ha, doncs, molt que fer, molt que estudiar, abans que no es prengui la decisió correcta. No es volen cometre més errors. Però queda clar -i això és el que importa- que els drets de les persones s´imposaran per sobre de les màquines. Ha quedat clar, si més no, quina és la força dels ciutadans. Tot i que només sigui per això cal que ens felicitem, com ho ha fet la Plataforma del Parc de Ses Vies.
dilluns, d’abril 14, 2008
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada